ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,ارتودنسی نامرئی,طرح لبخند

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,ارتودنسی نامرئی,طرح لبخند

کشیدن یا نکشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن یا نکشیدن دندان در ارتودنسی

گاهی اوقات بیمارانی به متخصصان ارتودنسی مراجعه می کنند که مطالبی در مورد ارتودنسی و روشها و دستگاههای درمان مطالعه نموده اند.یکی از نگرانی های این بیماران کشیدن دندان در ارتودنسی است. بحث کشیدن یا نکشیدن دندان برای اهدافف ارتودنسی بحث امروزمتخصصان و بیماران ارتودنسی نیست .این مسئله در 100 سال گذشته مورد بحث بوده بطوری که درآغاز ابداع دستگاههای ارتودنسی مشابه دستگاههای امروزی هیچ دندانی کشیده نمی شد .نتیجه درمانهای این دوره برگشتن ناهنجاری تعداد زیادی از بیماران بود. با بررسی درمانهای این افراد و درمان مجدد آنها همراه با کشیدن دندان مشخص شد که عامل بسیاری از درمانهای ناموفق کمبود فضا و عدم هماهنگی اندازه دندانها با اندازه استخوان در برگیرنده دندانها است.با مشخص شدن نتایج فوق در اواسط قرن قبل ، متخصصان ارتودنسی گرایش زیادتری برای کشیدن دندان در طی درمان ارتودنسی پیدا کردند . با بررسی مجدد نتایج درمانی این گروه از بیماران و جمع بندی تحقیقات دیدگاه متعادل تری در ارتباط با کشیدن و نکشیدن دندان ایجاد شد.

در ارتودنسی پیشرفته امروزی چندین عامل باعث شده است تا متخصصان ارتودنسی تا حد امکان از کشیدن دندان دوری کنند. یکی از عواملی که امروزه در ارزیابی زیبایی افراد ،مورد توجه متخصصان ارتودنسی است میزان دیده شدن دندانها و لثه ها در هنگام صحبت کردن و خندیدن است .بطوریکه دیده شدن مناسب دندانها و حاشیه لثه علاوه بر زیبایی باعث جوان تر نشان دادن فرد می شود.با توجه به تمایلات امروزی مردم در خصوص داشتن لبخند های پر تر و دیده شدن زیاد تر دندانها در هنگام لبخند و همچنین آگاهی مردم و مراجعات زودتر در کودکان ، پیشرفت ها ی سریع و گسترده در ساخت ، نوع مواد، بکارگیری آلیاژهای حافظه دار ،وجود وسایل هوشمند جدید و همچنین استفاده از پیچ های داخل استخوانی(مینی اسکرو) تمایل به کشیدن دندان کم شده است. پیشرفت های موجود تنها در صورتی قادر به درمان صحیح و کامل بیمار است که با صلاحیت و مهارت فرد درمان کننده همراه شده باشد. با توجه به ظریف بودن نحوه عمل این دستگاهها خطا در نحوه استفاده و ناکافی بودن مهارت فرد درمان کننده می تواند خسارت غیر قابل جبران ایجاد نماید. متخصص ارتودنسی با فراگیری آموزش های پایه در دوران 3 تا 4 ساله تخصص و با به روز کردنن این اطلاعات با شرکت کردن در دوره های آموزشی انجمن متخصص ارتودنسی های ایران و سایر نقاط جهان افراد با صلاحیت هستند. اگر مهارت کافی در فرد درمان کننده نباشد کشیدن یا نکشیدن دندان و نوع دستگاه و مزایای روش های درمانی ارتودنسی تفاوت قابل ملاحظه ای ایجاد نمی کند. بعبارتی این مهارت فرد درمان کننده و استفاده بجا از این وسایل است که بیمار را درمان می کند.

توجه کنید که روش درمانی ارتودنسی  هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.همه پیشرفت های ذکر شده ممکن است در برخی از بیماران قابل استفاده نباشد. در این موارد لازم است بیمار نگرانی های خود را با متخصص ارتودنسی در میان گذاشته و در صورتت نیاز با سایر همکاران مشاوره داشته باشد .هیچ شکی وجود ندارد که در یک طرح درمان خوب توسط متخصص ارتودنسی با کشیدنن  یا نکشیدن دندان علاوه بر رابطه دندانی ،نمای صورتی بیمار نیز بهتر میشود.

هدف نهایی درمان ارتودنسی  ایجاد بیشترین زیبایی با بهترین رابطه دندانی با بهترین ثبات همراه با سلامت بافتهای دهان و دندان است.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.